Klassiekers

200x

Nieuwe lak op klassieke voertuigen

opel 001

“Kan ik mijn klassieker nog laten voorzien van de originele lak?” Autoschadebedrijven en autofabrikanten worden regelmatig geconfronteerd met deze vraag van bezorgde eigenaren van klassieke auto’s.

Ons antwoord daarop:

“De huidige laksystemen zijn vaak veel beter bestand tegen inwerking van licht en hoeven niet, zoals bij nitrolak het geval is, regelmatig te worden gepoetst. Bovendien schrijft de milieuwetgeving het gebruik van moderne laksystemen voor. Verouderde laksystemen zijn dus verboden.”foto 004

Tot in de jaren 70 werd er gewerkt met lood- en cadmiumhoudende kleurpigmenten. Deze pigmenten bevatten zware metalen en mogen tegenwoordig niet meer worden verwerkt. Daarnaast, is de chemische samenstelling van de destijds gebruikelijke loodpigmenten “chroomgeel” en “molybdeenoranje” niet bestand tegen zure regen. Als gevolg daarvan verandert de lak in de loop der jaren op het eerste gezicht ongemerkt en heeft de originele lak vaak niet veel meer gemeen met de oorspronkelijke kleur.Dia2

Tegenwoordig wordt voor spuitwerk uitsluitend nog gebruik gemaakt van moderne laksystemen op waterbasis zoals Standoblue, die voldoet aan de Europese milieuvoorschriften. Deze zijn vaak aanzienlijk kleurbestendiger dan de oorspronkelijke recepturen. Voor een perfecte reproductie van de originele kleur maakt ons vakbedrijf gebruik van een kleurmeter. Hiermee kan de kleursamenstelling ook met moderne recepturen perfect worden vastgesteld.

foto collage MG

Bij een restauratie met moderne lak hoeven de auto’s van bezorgde oldtimereigenaren niet aan authenticiteit in te boeten. Uitsluitend auto’s die cultuurhistorisch van bijzondere waarde zijn, mogen worden hersteld met originele lak – mits deze überhaupt nog leverbaar is.

Voor meer foto’s zie de foto pagina.

 

 

Autoschade JP vd Berg